آخرین خبرها
خانه / مقالات / مضرات اسید فولیک

مضرات اسید فولیک

index.jpgفولیک اسید

هوالشافی

ناهنجاری مادرزادی نوزادان، چرا؟

اسید فولیک در واقع نوع صنعتی فولات یا ویتامین ۹  است بنابراین ما می­توانیم با مصرف منابع طبیعی فولات یا ویتامین ۹  دچار عوارض خطرناک مصرف مواد سنتتیک و صنعتی بصورت داروهای شیمیایی نشویم.

فولات یا ویتامین ۹  یک نوع ویتامین محلول در آب است و بسیاری از غذاها بطور طبیعی حاوی این ویتامین هستند که در ادامه فهرست آنها ذکر می­گردد.

ویتامین ۹  نقش بسیار مهمی در تقسیم سلولی دارد، چون این ماده در ساخت کروموزم­ها و DNA که مادۀ ژنتیکی سلولهای بدن ماست، اگر در دوران جنینی بخصوص چند هفتۀ اول فولات طبیعی در دسترس سلولها نباشد می­تواند منجر به آسیب DNA و در نهایت آسیب کروموزم­ها و ناهنجاری­های مادرزادی نوزاد شود.

همچنین چون مغز استخوان برای ساخت گلبول­های سفید و قرمز بدن ما شدیداً به فولات نیاز دارد، کمبود یا نبودن فولات طبیعی در رژیم غذایی می­تواند به نوعی کم خونی بنام کم خونی مگالو پلاستیک منجر گردد. متأسفانه امروزه، به جای اصلاح رژیم غذایی مردم که می­تواند فولات یا ویتامین۹  طبیعی را در اختیار سلولهای بدن آنان قرار دهد از اسید فولیک صنعتی و شیمیایی بصورت قرص استفاده می­شود که خود دارای عوارض  زیر می­باشد (بخصوص روی مادر باردار)

if !supportLists]–>1-      حساسیت و خارش پوستی

<!–[if !supportLists]–>2-      تغییر الگوی خواب

<!–[if !supportLists]–>3-      <!–[endif]–>اشکال در تمرکز

<!–[if !supportLists]–>4-      <!–[endif]–>تحریک پذیری

<!–[if !supportLists]–>5-      <!–[endif]–>هیجان

<!–[if !supportLists]–>6-      <!–[endif]–>افسردگی

<!–[if !supportLists]–>7-      <!–[endif]–>گیجی

<!–[if !supportLists]–>8-      <!–[endif]–>اختلال در قضاوت

<!–[if !supportLists]–>9-      <!–[endif]–>بی اشتهایی

<!–[if !supportLists]–>10-   <!–[endif]–>تهوع

<!–[if !supportLists]–>11-   <!–[endif]–>احساس طعم بد در دهان

<!–[if !supportLists]–>v   البته این عوارش با مصرف مقادیر بالای اسید فولیک گزارش شده ولی همین نشان دهندۀ سمی بودن این اسید برای سلولهاست و در طولانی مدت می­تواند روی مادر و جنین تأثیر منفی داشته باشد و لذا بهتر است از منابع طبیعی فولات به جای خوردن قرص اسیدفولیک که امروزه بسیار راحت به تمام مادران از قبل از بارداری و در حین بارداری داده می شود.

جالب است که گندم و برنج سبوس دار از منابع اصلی ویتامین B9 است که متأسفانه با دسیسه های استعمارگران از تغذیه مردم حذف شده و لذا سلولها از این ماده بسیار مهم طبیعی محروم شده اند.

ماده غذایی دیگری که حاوی ویتامین B9یا فولات می باشد نخود است که متأسفانه امروزه در حال حذف شدن از رژیم غذایی مردم است چون فست فودها جایگزین آبگوشت و  انواع آش های سنتی شده اند.

ماده دیگری که دارای فولات است، گیاه دارویی مارچوبه است که دارای مقدار زیادی ویتامین k نیز می باشد و فولات موجود در مارچوبه در دوران بارداری موجب کاهش ناهنجاری های مادر زادی نوزادان خواهد بود.

بهترین راه مصرف مارچوبه :

یک قاشق چایخوری از پودر مارچوبه در عسل یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط شده و هر روز بعد از غذا میل شود.

اسفناج دارای فولات طبیعی است و اگر با یک مصلح مثل زرد چوبه و یا نمک طبیعی یا روغن حیوانی بصورت نرگسی تهیه شود می تواند بسیار مفید باشد.

زرده تخم مرغ حاوی فولات طبیعی یا ویتامین B9  است بنابراین مصرف زرده تخم مرغ محلی به مادران باردار توصیه می شود.

جگر گوسفندی نیز می تواند بعنوان منبع خوب فولات با ویتامین B9  مورد  استفاده قرار گیرد.

 

دکتر حسن اکبری

متخصص آسیب شناسی سلولی،

دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،

محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی

نظر طب نبوی:

عوارض بسیار زیادی بر روی جنین و نوزاد دارد . که به ان اشاره نشده . که مهمترین آن که اخیراً در گزاشهای محرمانه در امریکا  مطرح شده : کاهش هوش و استعداد کودکان می باشد .و….

درباره‌ی طب نبوی

حیدر رحمانپور متولد1345 لیسانس زبان و ادبیات عرب پژوهشگر طب نبوی ، مشاور تغذیه قرآنی دارای گواهینامه طب سنتی وکارور گیاهان دارویی . عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران

۱۳ نظر

  1. سلام.من رژیم غذایی خاصی نداشتم و با خواست خدا بی خبری باردار شدم و تا چند وقت نمیدونستم که باردارم اما وقتی فهمیدم باردارم سعی کردم میوه و غذاهای مقوی بخورم …و فولیک اسید به فرمایش شما اصلا استفاده نکردم و بعضی وقتا نگران می شم که نکنه فولیک اسید استفاده نگردم بد باشه برام.لطفا منو راهنمایی کنید.الان هفته ۱۶ بارداری هستم.هر روز میوه و بادام هم میخورم.خدا قوت

    • هو الشافی
      جای گزین های ذکر شده مصرف کنید . از غذاهای مضر پرهیز کنید .مواد مفید مصرف کنید .
      خصوصا جوانه گندم . مغزها- نان سبوسدار- خرما -عسل – میوه جات وسبزیجات . عصبی نشو . ..اگر کم خون هستی عرق خون ساز و.ان شاء الله مشکلی پیش نمی یاد

  2. جزاکم الله خیرا از پاسخ دهی شما …من همیشه چند روز قبل از پریودم دمکرده گل گاوزبون و سنبل الطیب و بادرنجبویه و اسطوخودوس استفاده میکردم تا هنگامی که پریود میشدم .اینبار هم ندانسته این چیزها را خوردم ولی حالا تو تلویزیون شنیدم که گل گاوزبان چند ماه اول بارداری ضرر داره و من باز هم نگران شدم .کلا خیلی زود نگران میشم .چیکار کنم؟

  3. تشکر از اطلاع رسانی

  4. سلام. من روزانه ی قاشق مربا خوری عسل و یک قاشق مربا خوری شیره کشمش میخورم و تصمیم به بارداری دارم.بنظر شما این دو جایگزین اسید فولیک هستند؟!

    • هو الشافی
      خوبه ولی از مصرف غذاهای صنعتی و مضر هم پرهیز کنید . و میوه و سبزی و مغزها ( بادام. گرودو .فندق . پسته) خرما . جوانه گندم . انجیر .نان سبوسدار هم استفاده کن .

  5. سلام باتشکر من درحال حاضر هفته هشتم بارداری هستم ازماه اول حدود دوهفته غولیک اسید یک وبهدازان غولیک اسید پنج برای دوهفته وگاهی اوقات نصف پنج رامصرف کردم میخواستم بدونم اثر بد روی جنین نمیگذارد؟

  6. سلام.ظروف چدنی یالم را باید از کجا تهیه کنیم؟تشکر

  7. سلام وقت بخیر
    ببخشید می دونم سوالم به این قسمت مربوط نیست ولی نمی دونستم چطور برم قسمت مربوطه،من ویار شدیدی دارم،حدود یک ماهه دارم تحمل می کنم،تقریبا یه هفته میشه که بدتر شده،نمی خوام قرص بخورن،الحمدلله تا حالا هیچ قرصی نخوردم ولی ویارم اجازه نمیده چیزهای سالم هم زیاد بخورم،راهکاری برای کاهش ویار شدید ندارین
    می ترسم نتونم تحمل کنم
    اگه کمکم کنین لطف بزرگی در حقم کردین
    زنجبیل برام فایده نداشت،بدتر شدم

    • هو الشافی
      هر شخص مزاج خاص خودش دارد . به طورکلی موارد زیر مفید است
      .بیشتر علتش غذاهای مضر و سردی معده است . از غذاهای گرم بیشتر استفاده کنید . امتحان کنید هر کدام بهتر بود مدتی ادامه دهید
      هل به مقدار کم . عرق زنیان با اب و عسل . .گلاب .. انار شیرین .
      عرق کاسنی . عرق نعناع … گلپر .دم کرده روزی یک استکان ….
      در اشبز خانه نروید …

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد


× شش = 24

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

بالا