آخرین خبرها
خانه / رمضان / خیرات و صدقات در رمضان (۱ )معیارهای قرآنی انفاق – آسیب شناسی خیرات

خیرات و صدقات در رمضان (۱ )معیارهای قرآنی انفاق – آسیب شناسی خیرات

قابل توجه خیرین بزرگوار و مومنین
با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان بر اساس رسم و سنت پسندیده بسیاری از خیرین و مؤمنین سعی می کنند در آستانه این ماه یا در ماه مبارک رمضان اقدام به خیرات و تهیه مایحتاج نیازمندان کنند. که در این راستا لازم است از این اقدام خداپسندانه که بر اساس سنتهای اسلامی و دینی می باشد تشکر و قدردانی نمود.
الله تعالی به آنها جزای خیر عطا فرماید.
اما از آنجا که در قرآن و سنت برای هر عبادت و کار خیری معیارها و قواعدی مشخص شده تا آن کار بر اساس آن انجام شود. جهت انفاق و صدقات نیز معیارهایی تعیین شده که لازم است هر خیر و انفاق کننده ای بر اساس آنها عمل کند تا انفاقش صحیح باشد و در درگاه الهی از اجر و پاداش کامل برخوردار گردد.
لذا ضروری دانستم که مختصراَ به برخی معیارهای قرآنی ـ نبوی در این زمینه اشاره داشته باشم.

اما قبل از آن مختصرا اشاره ای به اهمیت آن داشته باشیم :   12644656_10153988111468953_773006223060545050_n
 تشویق و ترغیب زیاد به انفاق و خیرات:

در بسیاری از آیات و احادیث نبوی همه مؤمنان چه غنی و چه فقیر مکرراَ تشویق و ترغیب شده اند که در راه الله اقدام به صدقات و خیرات نمایند. چه از طریق طعام دادن و یا انفاق پول و مال یاآنچه الله تعالی روزی آنها کرده.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا بَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّهٌ وَلَا شَفَاعَهٌ وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۲۵۴) بقره
بطوریکه کمتر موردی مثل انفاق آنقدر مورد تشویق و ترغیب واقع شده است.
به عنوان مثال وقتی مرگ شخص فرا می رسد درخواست مهلت و تأخیر می کند نه به خاطر اینکه نمازبخواند یا روزه برود بلکه به خاطر اینکه صدقه و خیرات بدهد و این به خاطر ثواب زیاد آن می باشد و جایگاه والای منفقین و متصدقین می باشد.
وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَکُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ (۱۰)
بنابراین صدقات و خیرات یک ضرورت و نیاز است برای خیّر و شخص صدقه دهنده قبل از اینکه نیاز ضرورت باشد برای نیازمندان.
در رابطه با انفاق و خیرات دو بحث مهم وجود دارد:
یکی صفاتی است که شخص انفاق کننده باید داشته باشد که بیشتر آن قلبی است.
و دیگری ویژگی هایی است که شیء مورد انفاق ( پول ، مال ، غذا ) باید داشته باشد که به برخی از آنها اشاره می شود.

اما چه انفاق کنیم؟
معیارهای قرآنی انفاق
آنچه انفاق می کنیم و مورد نیاز مردم است یا پول و مسکوکات است یا غذا و آذوقه مورد نیاز مردم هر چه باشد طبق معیارهای قرآنی باید این ویژگیها را داشته باشد تا مقبول درگاه الهی واقع شود.
۱- طیب باشد   یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ (۲۶۷) بقره
طیب بودن پول و مسکوکات به این صورت است که از راه حلال بدست آمده باشد و شبهه ای هم در آن نباشد.
طیب بودن غذا و آذوقه نیز بدین صورت است که :
اولاَ از مواد کاملا حلال باشد. از مواد و غذاهای حرام مثل گوشت خوک و مشتقاتش . . . در آن به کار نرفته باشد.
ثانیاَ شبهه ای در آن نباشد که مثلاَ معلوم نباشد حلال است یا حرام . از حلال درست شده یا از حرام و . . .
ثالثاَ ضرر جسمی یا عقلی نداشته باشد . علمای تفسیر مثل امام علامه ابن کثیر گفته اند غذاهایی طیب هستند که ضرر جسمی و عقل نداشته باشد.
بنا به فرموده الهی غذای ما چند ویژگی باید داشته باشد. ۱- حلال باشد ۲- طیب باشد
یعنی ضرری جسمی یا عقلی در آن نباشد. چه بسا غذاهایی حرام نباشد ولی طیب هم نباشد یعنی ضرر داشته باشد.
  یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (۱۶۸) بقره
الله تعالی به ما دستور داده که از طیبات مصرف کنیم.
(کلوا من طیبات ما رزقناکم ..)
پس باید از طیبات هم انفاق کنیم
۲- اگر مورد انفاق غذا باشد سعی بیشتر محصولات گیاهی و روییدنیهای زمین باشد. مثل خرما . گندم و جو میوه جات برنج سالم …
.وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ یعنی آنچه از زمین برای شما رویاندیم انفاق کنید.
۳- طعام باشد و ارزش غذایی داشته باشد .
در قرآن کریم تشویق و اهتمام زیادی داده شده به اطعام طعام
. وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا (۸) . . (انما نطعمکم لوجه الله)
(ولا یحض علی طعام المسکین)
طعام چیست؟
بعضی از موادی که مصرف می شود اکل و خوردنی هستند و برخی طعام
در اصطلاح قرآنی طعام به غذایی گفته می شود که تمام نیازمندیهای بدن ( املاح و ویتامنیها ) را تأمین کند و انسان به وسیله آن بتواند به حیات خویش ادامه دهد مثل گندم ، جو ،‌خرما طعام است. ولی کیک و بسکویت خوردنی است طعام نیست
سعی کنیم بیشتر انفاقها از طعام باشد.
۴- آنچه انفاق می شود با ارزش باشد و تفاله و نخاله و چیزهای بی ارزش که برای صاحبش اهمیت چندانی ندارد نباشد.
وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ (۲۶۷) بقره قصد انفاق چیزهای بی ارزش نکنید که حتی خوتان حاضر به گرفن آن نیستید مگر با اکراه
۵- آنچه انفاق می شود مورد نیاز گیرندگان و مستمندان باشد چه بسا چیز با ارزشی به شخص داده شود ولی مورد نیاز طرف نباشد و به درستی به مصرف نرسد.
مشکلات مربوط به اشیاء مورد انفاق :آسیب شناسی خیرات و صدقات
( خیرات یا گسترش بیماری !!!!!)
معمولا خیرین و مؤمنان در ماه مبارک رمضان یا در آستانه آن بیشتر مواد زیر انفاق می کنند:
قند و شکر سفید ، شیرینی جات و تنقلاتی که در آن از قند و شکر سفید استفاده شده است. برنج که غالباَ برنجهای هندی و احیاناَ پاکستانی می باشد. روغن مایع و جامد ، گوشت مرغ ، ژله و کاستر و ، چای ، کیک و بسکویت و آب میوه ها ، شکلات. آب معدنی ، دوغ و ماست پاستوریزه ، شربت های پودر یا فیمتو یا سفره های افطاری و شام که بیشتر شامل برنج و گوشت مرغ وشیرینی جات و تنقلات مصنوعی ، هلیم با گوشت مرغ ، نوشابه ، دوغ و ماست و . . . می باشد.
حال اگر با توجه به معیارهای قرآنی که قبلاَ ذکر شد به مواد و غذاهای فوق بنگریم و آنها را در معیارهای قرآن قرار دهیم متوجه می شویم که تقریباَ همه آنها بر خلاف معیارها و قواعد قرآن می باشد و در آن جای نمی گیرد و چه بسا در درگاه الهی مقبول واقع نشود.
به عنوان مثال مهم ترین قاعده و معیار در مورد غذاها طیب بودن آن است، یعنی غذا باید حلال باشد، شبهه ای در آن نباشد و ضرری جسمی یا عقلی نداشته باشد.
با توجه به این قاعده برخی از موارد فوق دارای شبهه است. معلوم نیست که حلال باشد یا نه مثل ژله ها.. پاستیل . برخی شکلاتهای خارجی و برخی از آنها نیز با توجه به تحقیقات تغذیه شناس های معروف دنیا و تجربیات عملی ضررهای زیادی برای جسم و احیاناَ عقل انسان در پی دارند. که می بایست از انفاق آنها خودداری کرده مثل شیرینی جات قند و شکری، گوشت مرغ ، روغن های مایع و جامد . برخی برنجهای وارداتی و . . .
همچنین با توجه به اینکه خداوند تشویق و تأکید کرده که به مستمندان طعام بدهید. یعنی چیزهایی که انفاق می کنید طعام باشد و نیازهای غذایی آنها را برطرف کند و به وسیله آن بتوان به زندگی ادامه داد. ولی بسیاری از موارد فوق به آنها طعام اطلاق نمی شود و ارزش غذایی ندارند مثل شیرینی جات، کیک ، بسکویت ، آب میوه های پاکتی و . . .
حال برای روشن تر شدن موضوع  برخی از آن مواد که  مضر بودن آن به اثبات رسیده است  به برخی از عوارض و مضرات آن اشاره می کنیم:
۱- شیرینی جات قندی و شکری
آزمایش شده که مصرف چند قاشق قند و شکر به هر طریقی ۶ ساعت سیستم دفاعی بدن را فلج می کند و زمینه ساز بسیاری از بیماری هاست از جمله افسردگی، ناراحتی های پوستی، ناراحتی های زنان ، کیست تخمدان ، نازایی ، فیبروم ، ناراحتی های عصبی ، یبوست ، دردهای زنانه ، چاقی ، سنگ صفرا ، دیابت ، سرطان پروستات و پستان ، بیماری قلبی و عروقی ، تضعیف سیستم ایمنی ، خستگی مزمن ، از بین بردن املاح بدن ، کم خونی ، فشار خون ، میگرن، به هم زدن تعادل هرمونی
۲- روغن مایع و جامد
مخرب ترین و بیماری زا ترین مواد است که عامل اصلی بیماریهای قلبی ، عروق ، سرطانها ، کبد چرب ، چاقی ، رسوبات مفصلی مثل پادرد ، کمردرد و . . . کسالت ، جوش ، اختلال در سوخت و ساز بدن ، فشار خون ، زخمهای گوارشی چربی خون و….. می باشد
۳- مرغ های پرورشی و صنعتی
بلوغ زودرس ، نازایی و ناباروری پسران و دختران ، مشکلات هورمونی در زنان .
مصداق بارز جلّاله می باشند: یعنی حیوانی که آشغال و غذاهای ناسالم می خورد. که پیامبر اکرم ( ص ) از خوردن آن نهی کرده است.
همچنین به دلیل عدم تحرک و عدم استفاده از مواد تازه و زنده و سالم ، عدم استفاده از تاریکی و نور خورشید و بیداری مدام موجب بسیاری از بیماریهاست از آن جمله اسیدلاکتیک آن بالا رفته و شخص که آن مصرف می کند آنزیم LDH در بدنش بالا رفته و شخص دچار افسردگی ، ترس ، اضطراب ، دیدن کابوس موجب می شود.
موجب سرطان پستان و پروستات می شود.
۴- برنج های سفید وارداتی
مشاهده شده که برخی برنج ها با دستگاه تهیه می شود. در واقع ماکارون برنج است و مزرعه ای در کار نیست یا اینکه آرسنیک آنها بالا است و برای جلوگیری از زدگی به آنها مواد می زنند. و موجبات یبوست، احتمال سرطان روده و کلیه و افزایش چربی و قند ، پادرد ، کمردرد و غلظت خون
۵- انواع ژله ها و موادی که در ان ژله به کار رفته. پاستیل . برخی شکلاتهای خارجی ….
علاوه بر مضرات زیادی که به خاطر به کار رفتن رنگهای شیمیایی . ، مواد نگهدارنده وشیرینی مصنوعی در آن وجود دارد . شُبهه در آن وجود دارد وبنا به تحقیقات انجام گرفته و ومستنداتی که وجود دارد . ظن غالب بر این است که در آن از مشتقات خوکی استفاده شده . بنا بر این لازم است مومنان بنا به قاعده پرهیز از شبهات و قاعده دفع خطر احتمالی واجب است .؛ از مصرف آن خود داری کنند تا در معرض حرام خوری قرار نگیرند !!!! خصوصا در ماه رمضان .
همچنین مواد دیگری مانند نوشابه ها ، شربتهای پودری آب میوه های صنعتی ، کیک و بیسکویت ، زلوبیا، دوغ و ماست صنعتی و … که هر کدام مضرات زیادی دارد که به بیان مضرات این چند مورد اکتفا کردیم .
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
• خیرین محترم  و مومنان گرامی:

 مواظب باشید اگر مواد فوق انفاق می کنید ملاحظه می فرمایید که چه چیزی به خورد خلق الله می دهید .؟ آیا این مواد با این همه مضرات طیب است ودر درگاه الهی مقبول واقع می شود ؟ در حالیکه پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید : ان الله طیب لا یقبل الا طیبا: الله پاک و طیب است و چیز غیر طیب را نمی پذیرد .
• آیا این مضرات با قواعد و معیارهای قرآنی در مورد انفاق مطابقت دارد؟
آیا این خدمت است به مردم یا کمک به گسترش بیماری در جامعه؟
خود قضاوت کنید .
اما جایگزین آنها : چه چیز انفاق کنیم؟
خرما یکی از بهترین و مناسب ترین مواد جهت انفاق در ماه مبارک رمضان است خصوصاَ در مناطقی که درخت خرما وجود ندارد و قیمت خرما بالاست.
پول وبخشش نقدی ، عسل ، روغن زیتون، روغن کنجد، روغن حیوانی ، شکر قهوه ای از شرکت های معتبر ، برنج های مرغوب یا سبوسدار بهتر است داخلی باشد گندم طبیعی ، گوشت گوسفند و قرمز ، نان های پخت محلی تهیه شده با گندم سبوسدار.آشها و خوراکهای سالم محلی . تلبینه نبوی .
میوه جات ، مویز، کشمش، نخود خام . لبنیات محلی .

اما توصیه به کسانی که خیرات و صدقات دریافت می کنند:
۱- اگر واقعا نیازمند نیستید و درآمدتان کفاف مخارج زندگیتان را می کند ازگرفتن زکات و صدقات و خیرات ؛ خود داری کنید . زیرا گرفتن آن اشکال دارد . مگر اینکه هدیه باشد .
۲- اگر خوراکی یا مواد مضر فوق الذکر به شما داده شد یا آن را نگیرید یا اگر گرفتید مصرف نکنید و سعی کنید به کسی هم ندهید .
زیرا در غیر این صورت موجبات بیماری خود و خانواده را فراهم کرده اید و زمینه حصول تقوی نزدیکی به خداوند و تزکیه و اعمال شایسته را از بین برده اید .
زیرا غذا بر اخلاق و رفتار و اعمال انسان تاثیر می گذارد و اگر طیب و بی ضرر نباشد مانع اعمال و رفتارخوب و حصول تقوی که یکی از اهداف مهم روزه  نیزاست ؛  می شود .
یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ (۵۱)مومنون
ای پیامبران از غذاهای طیب بخورید و اعمال شایسته انجام دهید .
یعنی بدون مصرف غذاهای پاک و طیب اعمال شایسته انجام .نخواهد گرفت . زیرا غذا بذر عمل است .اگر بذر فاسد باشد .ثمره ای نخواهد داشت .
و ما علینا الا البلاغ . اللهم فاشهد

حیدر رحمانپور : محقق طب اسلامی – عضو موسسه تحقیقات حجامت دایران

www.tebenabavi.ir

درباره‌ی طب نبوی

حیدر رحمانپور متولد1345 لیسانس زبان و ادبیات عرب پژوهشگر طب نبوی ، مشاور تغذیه قرآنی دارای گواهینامه طب سنتی وکارور گیاهان دارویی . عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد


هشت − 1 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

بالا